Yoga

yoga1Yoga ontstond zo’n 4000 jaar geleden in India. Oorspronkelijk ontstaan om in een diepere staat van meditatie te komen, is het nu veel meer. Het is nu voornamelijk een combinatie van oefeningen die de spieren versoepelen en verstevigen, ademhaling en concentratie.

Yoga leert je naar je lichaam te luisteren. Met de oefeningen zoek je de stijfheid in je lichaam op. Voor een ieder is dat anders. Is bij de een de rug stijf, bij de ander zijn dat de heupen. Door regelmatig de oefeningen te doen of langer in een positie te blijven, wordt het lichaam leniger. Yoga herstelt dan ook de natuurlijke flexibiliteit van rug, nek en ledematen.

Naast de oefeningen die leniger en krachtiger maken, zijn er oefeningen zoals de Boom die je in evenwicht, balans brengen.

Van Hatha tot Power Yoga

Er zijn verschillende vormen van yoga.  Rages zoals bikram yoga waarbij er les wordt gegeven in een zeer warme ruimte of flo-yo op een surfplank. Je balans moet je dan wel erg goed kunnen houden om geen nat pak te krijgen.

Poweryoga wordt vaak gegeven in fitnesscentra en is een hedendaagse vorm van Ashtanga yoga. Deze vorm bestaat uit een serie van yoga-oefeningen.

Yogaleraren kennen vaak meerdere vormen van yoga en brengen die samen in hun eigen lessen.

Ademhaling en meditatie

Naast de lichaamshoudingen, asana’s, speelt de ademhaling een belangrijke rol bij yoga. Een les eindigt met ontspanning/meditatie.

Effect op de organen

Verschillende houdingen hebben een stimulerend/masserend effect op de organen. Zo wordt bij de schouderstand de schildklier gestimuleerd en bij draaiingen o.a. de darmen. Deze oefeningen zorgen voor het afvoeren van gifstoffen en daarom zie je ook wel de term detox yoga.

Wetenschappelijk onderzoek

Verschillende onderzoeken laten zien dat yoga helpt bij depressies en angsten. Daarnaast is het effect van yoga bij chronische lage rugpijn onderzocht. Zowel in de VS als in Engeland. De Group Health Research Institute uit Seattle vergeleek het effect van zelfhulpboeken, stretch- en yogalessen op chronische lage rugpijn. Yoga blijkt effectief, maar uitgebreid stretchen ook.

Yoga werkt beter tegen lage rugpijn dan reguliere behandelmethodes, zo blijkt uit onderzoek van de University of York. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 313 patiënten. 156 van hen kregen wekelijks een yogales en de overige 157 patiënten bezochten alleen de huisarts.

Dat yoga helpt bij rugpijn is niet verwonderlijk. Veel van de houdingen komen terug bij de fysiotherapie.

Yogareizen

Yoga wordt vrijwel altijd aangeboden binnen een activiteitenprogramma van een wellnesscentrum. Daarnaast organiseren steeds meer wellnesshotels een yogaweekend of -week. Bekijk onze selectie van yogareizen …

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

You must be logged in to post a comment.